Sunday, May 16, 2010

Sajak keluar Daily Express pada 16.05.2010, terima kasih kepada semua yang terlibat


Walaupun ada sedikit perbezaan atau editing tetapi sebagai sajak yang pertama keluar newspaper, saya perlu merasa gembira. Lebih-lebih lagi nama saya tertulis.

Terima kasih kepada semua yang terlibat. Semoga ini menjadi perangsang untuk berusaha lebih giat lagi.

2 comments:

  1. Jom kita tambahkan ilmu tentang 'Baby Development' Yay! ^_^

    ReplyDelete
  2. Sumber: Facebook Gabungan Penulis Skrip Bebas Malaysia (Kalau tidak silap eja)

    Shamsul Ambia Mat Daud pada 30hb Jun pukul 4.07 pagi

    Sinopsis adalah ringkasan karangan cerita. Mempunyai pengenalan watak, konflik/krisis/penyebab/plot dan membawa ke klimax hingga pengakhiran cerita.

    Dalam sinopsis, keindahan gaya bahasa, ilustrasi, dan penjelasan-penjelasan dihilangkan, tetapi tetap mempertahankan isi dan gagasan umum pegarangnya.

    Sinopsis biasanya dibatasi oleh jumlah halaman, misalnya dua atau tiga halaman, seperlima atau sepersepuluh dari panjang cerita asal.

    Terdapat 2 jenis Sinopsis

    1. Working Synopsis
    2. Selling Synopsis

    Working Synopsis atau sinopsis kerja adalah satu kaedah atau cara bagi membantu seorang penulis skrip menulis screenplaynya. Working Synopsis merupakan sinopsis awalan yang mempunyai rangka cereka termasuk permulaan, pertengahan dan penghujung cerita. Penulis kemudian mencorak elemen-elemen penting seperti watak-watak, plot dan sebagainya bagi menghasilkan sebuah screenplay.

    Screenplay yang siap tidak lagi berwajah sinopsis asal dan penulis perlu menulis semula sinopsisnya supaya mencerminkan wajah cerita mengikut screenplay yang sudah siap itu.

    Selling Sinopsis (Sinopsis untuk dijual) adalah apa yang dikehendaki oleh Penerbit, Stesyen TV atau pihak-pihak yang ingin membeli skrip atau meluluskan program. Selling Synopsis merupakan alat bagi menjual screenplay anda kepada mereka. Pastikan sinopsis anda dapat menarik minat mereka untuk membaca screenplay anda.

    !!!!INGAT!!!!
    TELL THE STORY, INSTEAD OF TELLING ABOUT THE STORY

    ReplyDelete